Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

måndag 6 februari 2017

Här går det undan! 👀🌱

Det var som bara den! Endast två dagar efter sådd så börjar det minsann att grönska 😄🌱💚 
Hur kul är inte det för en odlingstörstande själ?!  Det är tomaten Vilma och Rucola som gett sig till känna, och det känns så kul. Detta innebär dock att jag får sätta fart med att dokumentera mina sådder här, för nu drar det iväg. Tanken var ju att det skulle bli en liten hjälp för mig själv att komma ihåg hur det såg ut och artade sig för att lättare kunna utvärdera och dra lärdomar. Learning by doing är ju som sagt grejen. 😉👍🏼 

Hittills har jag sått ett gäng fröer i ett litet pluggbrätt med 49 celler, samt ett med större och rejälare celler om 96 st. Dessa står nu placerade under ett skrivbord där maken monterade de inköpta lysrören undertill i själva bordsskivan. Vi ville inte skruva hål i taket och jag tyckte denna lösning passade mig bra. Ovanpå har jag en massa odlingsattiraljer. 



Sådd den 3/2, på värmematta under lysrör:
Röd spetspaprika (frön från förra året och en helt vanlig paprika från affären)
Hjärtpaprika
Fishpeper
Körsbärstomat Vilma (busktomat som kan stå i ett fönster)
Sötpeppar Lombardo
Black Jalapeno (mild svart chili, eget frö från förra året)
Pimiento Piquillo (frön från GC, söt paprika som gärna grillas, rostas, läggs in) 

Sådd den 4/2 i krukor, i godislådor som ska ut kallt om ett par dagar:
Jätteverbena (frö från 2014)
Jätteverbena (frö från 2016)
Jungfrun i det gröna Miss Jekyll 



Sådd den 4/2 i pluggbrätt om 37x37x75, 96 celler, under lysrör:
Spetskål Sonsma
Basilika Dolce Fresca
Citronbasilika
Bindsallad Little Gem
Rotselleri Prinz
Sallatsbasilika
Krusbladig persilja Grüne Perle
Amarant
Rucola
Majrova Purple Top White globe 
Dill Forest
Iceberg Lettuce (gamla Lidlfrön från 2014)
Basilika Mammoth
Spenat Viking

Där har vi det hela! En hel hög med experiment. Bla gamla frön som jag liksom rensar ut på detta vis. Det enda som jag kollat noga är att inga av dessa är mörkgroende, annars så har de fått samsas hej vilt i brättet. Vi får se hur det går 😊. 

Tanken är att somligt av detta ska vidare ut i växthuset och planteras ner i bäddarna där innan det är dags för tomater. Kommer även direktså lite spenat och annat som får gro på plats, men jag är oerhört nyfiken på denna lilla empiriska studie. Gott att fokusera på något väldig begränsat ibland. Bra träning för någon som gärna tar hela världen i famn 😏🌻

Ringakta aldrig det lilla, det kan vara fröet till något stort 💚
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.